Fysträning för OK jolle seglare

Vi har nu efter att ha använt Maxprestations tränings program de senaste åren valt att använda de resurser vi har i förbundet.

Åsa Holmquist är Hälsopedagog och sedan 20 år Certifierad massör, men har även arbetat med Gympa, Pilates grupper och rehabiliterande träning under lika lång tid.

Programmet kommer vara mer förebygganade till att börja med och det första går att göra på golvet hemma utan redskap och syftar till att få igång de viktiga stabiliserande musklerna. Följt av funktionell träning med boll och gummi band. Det kommer även finnas ett styrketräningsprogram för gymträning med tips på övningar som passar seglare.  En av sidorna innehåller  övningar du kan göra när det gör ont i rygg och nacke eller som förebyggande om du ofta har besvär. Information om konditions träning och hur du får upp flåset kommer även att finnas. Programmen kan göras som de är eller användas som en övningsbank att  plocka övningar till ditt vanliga tränings program.

Tränings sidan kommer att vara öppen för dig som har betalat medlemsavgift i Svenska OK jolle förbundet, du får då en inloggnings kod från förbundet via mail.

För dig med knä besvär så finns nu appen ”Knäkoll” från SISU via App Store eller Google Play

Har du tips på övningar, önskemål om viss form av träning eller frågor kontakta Åsa Holmquist på info@halsosam.net

Häng på, sätt igång!