Västkustflottiljen hade i helgen 24-25 april träning i Varberg i stället för den inställda tävlingen i Marstrand. Tre hemmaseglare och resterande åtta från Gottskär/Göteborg.
Tanken var att segla både lördag och söndag, men nordlig vind som byggdes på med sjöbris gjorde att det var byar upp till 16m/s sekund, så med 6 grader i luften och 7 grader i vattnet var det ett lätt beslut att köra teori i VSS uterum, där vi kunde hålla coronasäkert avstånd. HP Hylander som ledde helgens övningar hade förberett en genomgång av regel 42, samt de nya kappseglingsregler som gäller från i år. Dagen avslutades med att vi med stor gemensam erfarenhet gick igenom mastplacering, mastlut och hur man mäter akterliksspänning med våg.
På söndagen satsade vi på en tidigare start innan sjöbrisen skulle hinna bygga till sig för mycket och vi kunde genomföra fyra träningsseglingar med riktiga starter och med en kryss och målgång efter länsen. Även utan sjöbrispåslaget blåste det 7-9 m/s och var byigt och med många vrid. Några fick årets första bad, men kämpade vidare.
Varbergsseglarna hade skött försäsongsträningen bäst och var kanske också de, som tack vare detta, vågade satsa lite hårdare på undanvindarna.
Efter några kalla timmar på havet, trots solsken, blev det kaffe och bulle i klubbens uterum där vi också kunde titta på lite film från dagens övningar till havs. Efter lite analys av de riggar/segel som stuckit ut lite hade vi en avslutande diskussion om skrovformer och olika fabrikat och om kryssoptimerade skrovformer gentemot undanvindsoptimerade konstruktioner. Tomas Hansson-Mild hade räknat på vad som lönar sig och kommit fram till att med dagens korta kappseglingar och där det ofta saknas slörbogar är det viktigare än förr att gå fort på kryssen. Något att tänka på kanske!